Tantárgyak / Tanszéki tervezés 1.
AlapadatokTantárgykód: | BMEEPIPQ601 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Előtanulmányok: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredit: | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Heti óraszám: | 3x45 perc gyakorlat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tárgyfelelős: | Fábián Gábor DLA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktatók: | Fábián Gábor DLA Péterffy Miklós Szabó Dávid DLA Árva József DLA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tárgyleírás: |
einstand / tanszéki tervezés 1. 2022 tavasz „Az einstand tehát hadüzenet is. Egyszersmind az ostromállapotnak, az erőszaknak, az ököljognak és a kalózuralomnak rövid, de velős kijelentése.” (Molnár Ferenc)
2022 tavaszán az Exploratív Építészeti Tanszék, a Középülettervezési Tanszék és a Lakóépülettervezési Tanszék a várhatóan jövő évben bevezetésre kerülő Építőművészeti Specializációhoz kapcsolódóan közös Tanszéki tervezés 1. tárgykiírással készül, a féléves munka a tanszékek által vezetett három tankörben, 2-3 fős csoportokban zajlik majd, miközben több közös programot is szervezünk.
A félév során a tevezési helyszín Eger különleges hangulatú, barokk belvárosa. A tervezést bevezető közös utazás és előadások után két feladat során a privát és közösségi terek közti érzékeny határvonalat, illetve az ehhez kapcsolódó izgalmas határsértéseket vizsgáljuk. Milyen módon, milyen feltételekkel vehetik birtokba a városi élet szereplői a köztereket, illetve a város közössége hogyan hasznosíthatna egy kitüntetett helyzetben lévő foghíj telket?
A félév gerincét adó nagy feladatban a Dobó István utca közelmúltban elbontott lakóházának foghíjtelkével foglalkozunk. A sétálóutcára nyíló saroktelken tervpályázati helyzetben a várost szolgáló, konkrét programmal kiírt, kis léptékű közösségi épület tervezése lesz a feladat. A pályázat kiértékelésére kiemelkedő építészekből álló, rangos bíráló bizottságot hívunk meg.
A szemeszter kisebbik részében, a nagy feladatot kísérve az egri vendéglátó helyek közterületfoglalásának problematikus helyzetéből indulunk ki. A műemléki környezetben gyakran méltatlanul megjelenő, az évek során egyre inkább elburjánzó ideiglenes építmények rendellenes, nem ritkán abszurd, mégis inspiráló alaphelyzetet teremtenek. Ebben a reménytelennek tűnő helyzetben közös munkával próbálunk megfogalmazni és képekbe sűríteni gondolatébresztő, provokatív állításokat. A közös gondolkodás eredményeit pedig három kötetes tanulmányfüzet-sorozatban foglaljuk össze.
A két tervezési feladat kapcsán az épített örökség és a kortárs elemek viszonyának folytonos újra- és továbbrajzolásával foglalkozunk. Munkánk során a következetes és tudatos koncepcióalkotást, valamint ennek gondos kifejtését gyakoroljuk, nagy hangsúlyt fektetve a tervek rajzi és képi világára.
Közös tájékoztató online előadáson mutatjuk be a Tanszéki tervezés 1. tárgy tárgykiírását, a félév menetét és feladatait, ezt követően pedig ismertetjük a három tanszék 3x3 tematikus stúdiójának komplex-, illetve diploma-témáit is. A Tanszéki terv 1.-re jelentkező hallgatók így beleláthatnak a specializációs időszak három tanszékre jellemző egységes, mégis sokszínű megközelítéseibe is.
Az előadás időpontja: 2021. december 21. 9:00 Teams-csoport: EXPL-KÖZÉP-LAKÓ / TT1 és KX-DIPL-STÚDIÓK 2022 tavasz Teams-kód: g3rk7er
A Tanszéki terv 1. NEPTUN-ban való majdani felvételéhez szükséges az alábbi form kitöltése, a 3 tanszék preferált sorrendjének megjelölésével, amelyet igyekszünk figyelembe venni: Einstand – Tanszéki tervezés 1. 2022 tavasz (a form kitöltése nélkül a 3 tanszékre a tárgy nem vehető fel).
Exploratív Építészeti Tanszék tárgyfelelős: Fábián Gábor DLA oktatók: Árva József DLA, Péterffy Miklós, Szabó Dávid DLA
Középülettervezési Tanszék tárgyfelelős: Kronavetter Péter DLA oktatók: Krompáczki Péter, Valkai Csaba DLA, Zombor Gábor DLA
Lakóépülettervezési Tanszék tárgyfelelős: Török Dávid DLA oktatók: Falvai Balázs DLA, Nagy Márton DLA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Letöltések: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ütemterv: |
|
2o22 tavaszán a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karának Exploratív Építészeti Tanszéke, a Középülettervezési Tanszéke és a Lakóépülettervezési Tanszéke közös Tanszéki tervezés 1. tárgykiírással készült, a féléves munka a tanszékek által vezetett három tankörben, 2-3 fős csoportokban zajlott, miközben több közös programot is szerveztünk.
A félév során a tevezési helyszín Eger különleges hangulatú, barokk belvárosa volt, ahová Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának Főépítészi Irodájának, illetve Kacsó János főépítész meghívására érkeztünk. A tervezést bevezető közös utazás és előadások után két feladat mentén a privát és közösségi terek közti érzékeny határvonalat, illetve az ehhez kapcsolódó izgalmas határsértéseket vizsgáltuk. Milyen módon, milyen feltételekkel vehetik birtokba a városi élet szereplői a köztereket, illetve a város közössége hogyan hasznosíthatna egy kitüntetett helyzetben lévő foghíj telket?
A félév gerincét adó nagy feladatban a Dobó István utca közelmúltban elbontott lakóházának foghíjtelkével foglalkoztunk. A sétálóutcára nyíló saroktelken hallgatói tervpályázati helyzetben a várost szolgáló, konkrét programmal kiírt, kis léptékű közösségi épület tervezése volt a feladat. Míg az első feladatban a közösségi funkciók városi közterekre való kitelepülését vizsgáltuk, a második feladatban avval foglalkoztunk, miként hasznosíthatna a város egy apró, mindössze 325 m2 alapterületű, de különleges pozícióban található foghíj-telket.
A pályázat során olyan új, kísérleti közösségi tér lehetőségeit kerestük,
amely a legjobban tudná szolgálni a város lakóinak életét, és egyfajta városi nappaliként működne. Az új épület életében a kiírás elképzelése szerint fontos, de nem kizárólagos szerepet kap fenntartóként az egri Vizuális Művészeti Intézet, melynek művészeti programjai, kiállításai folyamatos jelenlétet biztosíthatnak az intézményben. A kiírás célja a teljes telek újragondolása
és újraértelmezése, valamint az épített örökséghez való illeszkedés kísérleti útjainak felfedezése volt.
A két fős csapatokban készített pályaművek kiértékelésére kiemelkedő építészekből álló, rangos Bíráló Bizottságot hívunk meg (Álmosdi Árpád, Kalmár László, Marián Balázs DLA). E kiadvány a hallgatói pályázat zsűri által rangsorolt és díjazott terveit mutatja be.
tájékoztató: 2020.01.13. hétfő 11 óra K.255
Tematikus év keretében meglévő épített környezetbe történő beavatkozásokra összpontosítunk, üres rések kitöltésére, elavult szövetek felújítására. Alternatív jövőképet keresünk, ahol nem a spekuláció-vezérelt, befektetési célú viselkedés dominál.
TT1 idejétmúlt vasúti infrastruktúrákat vizsgál városi környezetben, melyek városi sebbé váltak, fizikai akadályt teremtettek, ezáltal a változás lehetőségét korlátozzák.
A félév során a fogalmak értelmezése mellett a felelős társadalmi/építészeti magatartást vizsgáljuk előremutató példákon keresztül. A 3-4 fős csapatokban végzett kutatás kísérő projektjének helyszíne Eger, ahol a várat is átszelő, alulhasznált vasútvonal városi szakaszának a rekultivációja, a terület városi szövetbe történő visszaillesztése a cél.
A TT1 és KKX tárgy keretében tanszékünkön most SÓSKÚT következik. A feladat a község izgalmas helyein különböző kulturális, oktatási, ellátási és közösségi programok alapján, átfogó koncepció felvázolása, majd közepes bonyolultságú épületek tervezése. A helyszínek kiválasztásánál arra törekedtünk, hogy a hallgatók minél többféle településszerkezeti, beépítési és a szó lehető legteljesebb értelemében vett építészeti problémával ismerkedjenek meg és egymás munkájára is figyelve az egész községről képet kapjanak. A részletes feladatkiírás és helyszínismertetés, valamint LETÖLTÉSEK a honlap / tantárgyak / tanszéki tervezés 1 és kiskomplex oldalakon érhetők el.
Régebbi hírek